ادامه بررسی سازوکار و فرآیند «ارزیابی اثربخشی و کارآمدی سیاست های کلی» در کمیسیون خاص مجمع


کد خبر: 1898
کمیسیون خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی سازوکار و فرآیند «ارزیابی اثربخشی و کارآمدی سیاست های کلی نظام» را در جلسه امروز خود ادامه داد.


به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح سه شنبه 29فروردین1402 کمیسیون خاص مجمع به ریاست دکتر محمدباقر ذوالقدر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به مباحث جلسه قبل این کمیسیون درباره فرآیند «ارزیابی اثربخشی و کارآمدی سیاست های کلی نظام» گفت: طبق جمع بندی جلسه گذشته «سیاست کلی اثربخش»، سیاستی است که واجد هدف مشخص و قابل وصول باشد که با اجرای آن، هدف تعیین شده محقق شود. همچنین «سیاست کلی کارآمد» سیاستی است که بهترین راه و شیوه تحقق هدف با صرف کمترین منابع و هزینه و بیشترین عایدی را ارائه کند.

دکتر ذوالقدر با اشاره به فرایند ارزیابی اثربخشی و کارآمدی سیاست های کلی نظام، گفت: در گام اول، اهداف هر سیاست کلی و در گام دوم راهکارها و راهبردهای تحقق آن سیاست احصاء می شوند.

وی به سومین گام در فرایند مراحل ارزیابی اثربخشی و کارآمدی سیاست های کلی، اشاره کرد و گفت: گام سوم، تدوین شاخص برای اهداف و راهبردهای تعیین شده است. در گام چهارم نیز در دو مرحله اثربخشی و کارآمدی ارزیابی می شود. یک مرحله ارزیابی قبل از اجرا است که با بررسی های نخبگی و کارشناسی انجام می شود و در مرحله بعد، ارزیابی پس از اجرا است که با ارزیابی اجرای سیاست مشخص می شود آیا سیاست کلی مذبور، اثربخش و کارآمد بود است یا خیر؟
در ادامه جلسه، برخی از اعضای کمیسیون با پرداختن به کلیات و ادبیات موضوع، دیدگاه های خود را در خصوص تعریف مفاهیم اثربخشی و کارآمدی مطرح کردند و علاوه بر موضوع «هدف» و «راه تحقق هدف» در ارزیابی سیاست های کلی بر «انتخاب درست موضوع سیاست کلی و ضرورت و اولویت آن» و همچنین «ارزیابی نتیجه کلی و خروجی نهایی اجرای سیاست کلی» تاکید شد.

بنا به این گزارش، دکتر عباسعلی کدخدایی، دکتر سعید جلیلی، دکتر سید مرتضی نبوی، دکتر محمدجواد ایروانی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید انصاری، دکتر صادق واعظ زاده و دکتر علی اکبر احمدیان از اعضای مجمع و دکتر رضا سیف الهی، دبیر کمیسیون خاص و سید یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز بررسی و نظارت راهبردی حضور داشتند و پس از تبادل نظر اعضای جلسه درباره کلیات مفاهیم و ادبیات موضوع مقرر شد در جلسه بعد، مباحث ادامه پیدا کند.

کمیسیون خاص مجمع متشکل از نمایندگانی از پنج کمیسیون تخصصی«اقتصادی، اداری و بارزرگانی»، «زیربنایی و تولیدی»، «علمی، فرهنگی و اجتماعی»، «سیاسی، امنیتی و دفاعی» و «حقوقی و قضائی» مجمع تشخیص مصلحت نظام است که موضوعات مهم مرتبط به همه کمیسیون ها را پیش از ارائه به صحن مجمع بررسی می نماید.


گزارش خطا
ارسال نظر