سومین جلسه کمیسیون خاص مجمع برای بررسی

سازوکار و فرآیند «ارزیابی اثربخشی و کارآمدی سیاست های کلی»


کد خبر: 1902
کمیسیون خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی سازوکار و فرآیند «ارزیابی اثربخشی و کارآمدی سیاست های کلی نظام» را در جلسه امروز خود ادامه داد.


به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح سه شنبه  پنجم اردیبهشت 1402 جلسه کمیسیون خاص مجمع به ریاست دکتر محمدباقر ذوالقدر برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به مباحث جلسات قبل این کمیسیون، درباره فرآیند «ارزیابی اثربخشی و کارآمدی سیاست های کلی نظام»، گفت: در جلسات گذشته ضمن توافق بر تعریف «اثربخشی» و «کارآمدی» سیاست های کلی به گام های ارزیابی اثربخشی سیاست های کلی پرداخته شد.
دکتر ذوالقدر با اشاره به فرایند ارزیابی اثربخشی و کارآمدی سیاست های کلی نظام، گفت: در گام اول، اهداف هر سیاست کلی و  راهکارها و راهبردهای تحقق آن سیاست احصاء می شوند و گام دوم، تعیین شاخص ارزیابی اهداف و راهبردهای سیاستهای کلی است.
دبیر مجمع افزود: در گام سوم نیز در دو مرحله اثربخشی و کارآمدی، ارزیابی می شود. یک مرحله ارزیابی «پیش از اجرا» است که با بررسی های علمی، کارشناسی و نخبگی انجام می شود در مرحله بعد، ارزیابی «پس از اجرا»  صورت می گیرد.
بنا بر این گزارش در ادامه جلسه، برخی از اعضای کمیسیون با پرداختن به مراحل ذکر شده و مقتضیات آن، دیدگاه های خود را مطرح کردند و در خصوص ارزیابی اثربخشی و کارآمدی سیاست های کلی قبل از ابلاغ و اجرا (پیش ارزیابی اثربخشی) به جمع بندی رسیدند.
بر اساس این جمع بندی؛ سیاستی اثربخش است که در مرحله تدوین ایده، پیش نویس و تصویب نهایی در مجمع، واجد شرایطی از جمله« دارای اهداف مشخص»، «منطبق با اهداف و آرمان های مندرج در اسناد بالادستی»، « تامین کننده منافع مهم ملی»، «رافع تهدیدات بزرگ»، «بهره گیری از فرصتی بزرگ یا حفاظت یا صیانت از ارزش های اساسی» باشد و همچنین هدف «قابل حصول» و «متناسب با امکانات و ظرفیت های بافعل و بالقوه کشور» باشد.
کمیسیون خاص مجمع متشکل از نمایندگانی از پنج کمیسیون تخصصی«اقتصادی، اداری و بارزرگانی»، «زیربنایی و تولیدی»، «علمی، فرهنگی و اجتماعی»، «سیاسی، امنیتی و دفاعی» و «حقوقی و قضائی» مجمع تشخیص مصلحت نظام است که موضوعات مهم مرتبط به همه کمیسیون ها را پیش از ارائه به صحن مجمع بررسی می نماید.
بنا به این گزارش، دکتر سید مرتضی نبوی، دکتر محمدجواد ایروانی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید انصاری، و دکتر حسین مظفر از اعضای مجمع و دکتر رضا سیف الهی، دبیر کمیسیون خاص و سید یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز بررسی و نظارت راهبردی حضور داشتند و پس از تبادل نظر اعضای جلسه مقرر شد در جلسه بعد، مباحث  باقی مانده مورد بررسی قرار گیرد.


گزارش خطا
ارسال نظر