مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام (ابلاغی - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴)
مقررات نظارت برحسن اجراى سياستهاى كلى نظام
ابلاغی 1384/06/15
ماده 1
نظارت برحسن اجراى سياستهاى كلى نظام به موجب تفويض اختيار از سوى مقام معظم رهبرى توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام مطابق اين مقررات صورت مىگيرد.
تبصره ١: سياستهاى كلى نظام، سیاستهايى است كه از سوى مقام معظم رهبرى به موجب بند ١ از اصل ١١٠ قانون اساسى تعيين مىشود.
تبصره ٢: نظارت بر حسن اجراى سياستهاى كلى شامل نظارت بر اعمال سیاستهاى كلى در قوانين، مقررات و مراحل اجرايى است.
ماده 2
قوانين و مقررات به خصوص قانون برنامه و بودجه هاى سنواتى بايد در چارچوب سياستهاى كلى تنظيم شود. قوانين و مقررات در هيچ موردى نبايد مغاير سياستهاى كلى باشد.
ماده 3
مقامات مسؤول درقواى سه گانه، نيروهاى مسلح، صدا و سيما و نهادهاى عمومی، مسؤول اجراى سياستهاى كلى نظام در دستگاه هاى مربوط مىباشند.
تبصره: شيوه ى اعمال نظارت در مورد نيروهاى مسلح، با تصويب و ابلاغ فرماندهی کل نیروهای مسلح تعيين خواهد شد.
ماده 4
به منظور بررسى، ارزيابی، تلفيق و جامع نگری موضوعات ارجاعى مجمع درخصوص نظارت برحسن اجراى سياستهاى كلی، «كميسيون نظارت» با تركيب اعضاى زير در مجمع تشكيل مىشود:
- رئيس مجمع
- دبير مجمع
- دو نماينده از ميان اعضاى هر يك ازكميسيونهاى موضوعى مجمع به انتخاب خود كميسيونها
- رئيس كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراى اسلامى
- رئيس كميسيون اصل ٩٠ مجلس شوراى اسلامى
- رئيس سازمان بازرسى كل كشور
- رئيس ديوان محاسبات مجلس شوراى اسلامى
- دادستان كل كشور
- رئيس ديوان عدالت ادارى كشور
تبصره ١: رؤساى سه قوه يا نماينده ى هر يك از آنان و رؤساى كميسيونهاى اصلى ذىربط در مجلس شوراى اسلامى، مىتوانند با حق رأى در جلسات كميسيون نظارت شركت كنند.
تبصره ٢: كميسيون نظارت هنگام بررسى گزارش هاى رسيده، از وزير يا رئيس دستگاه ذىربط براى شركت در جلسات كميسيون «با حق رأى» دعوت بعمل مىآورد.
ماده 5
مقامات مذكور در ماده ٣ موظف اند گزارشهاى ادوارى، شامل ساليانه و پنج ساله خود را از اجراى سياستهاى كلى و ميزان تحقق آنها بر اساس شاخص ها و نماگرهاى معتبر تهيه و در پايان تيرماه سال بعد به مجمع ارسال كنند. مجمع پس از بررسى، موارد مغايرت و عدم انطباق حسب مورد با سياستهاى كلى را اعلام خواهد كرد. دستگاهها بايد نتيجه اقدامات اصلاحى خود را در اين رابطه مجدداً به مجمع گزارش نمايند.
تبصره: دستگاه هاى مختلف قواى سه گانه، صدا و سيما و نهادهاى عمومى مكلف اند، حسب درخواست كميسيون نظارت مجمع، اطلاعات و گزارشهاى لازم را درخصوص اجراى سیاستهاى كلى در حوزه ى فعاليت خود بر اساس شاخص هاى معتبر تهيه كنند و حداكثر ظرف مدت دو ماه از تاريخ درخواست، در اختیار مجمع قرار دهند.
ماده 6
نسخه اى از دستور جلسات كميسيون نظارت، قبل از طرح در جلسه، در اختيار كميسيون هاى تخصصى مرتبط مجمع قرار مىگيرد. اين كميسيونها ظرف مدت حداكثر يك ماه نظر خود را بصورت مكتوب براى طرح و تصميم گيرى دركميسيون نظارت ارائه مىكنند. در مورد دستور جلسات فورى، كميسيونهاى تخصصى، نظرات خود را به صورت شفاهى ازطريق نماينده ى خود در كميسيون نظارت ارائه خواهند كرد.
تبصره١: هر يك ازكميسيونهاى تخصصى مجمع، درحوزه ى فعاليت خود، گزارش سالانه اى از نحوه ى اجرا و پيشرفت سياستهاى كلى تهيه مىكنند. اين گزارشها پس از بررسى وتلفيق دركميسيون نظارت، براى اظهارنظر به مجمع ارائه مىشود.
تبصره٢: پیگيرى امور و كارشناسى نظارت، به عهده دبيرخانه مجمع است.
تبصره٣: دبيرخانه مجمع موظف است با همكارى مركز تحقيقات استراتژيك مجمع و شوراى دستگاه هاى نظارتی كشور، مركزى را در دبيرخانه براى تهيه ى گزارشهاى ارزيابى راهبردى از اجراى سياستهاى كلى و در صورت نياز ارزيابى آمارهاى رسمى منتشره ايجاد كند.
گزارش هاى تهيه شده توسط اين مركز به صورت ادوارى منتشر و در اختیار مجمع قرار میگيرد.
ماده 7
رئيس مجلس شوراى اسلامى موظف است پس از اعلام وصول طرحها و لوايح در مجلس، نسخه اى از آنها را براى اطلاع مجمع ارسال نمايد. همزمان با بررسى طرحها و لوايح به خصوص قانون برنامه، قانون بودجه و تغييرات بعدى آنها در مجلس شوراى اسلامى، كميسيون نظارت مجمع نيز محتواى آنها را از نظر انطباق و عدم مغايرت با سياستهاى كلى مصوب بررسى مىنمايد. كميسيون نظارت مواردى را كه مغاير يا غيرمنطبق (حسب مورد) با سياستهاى كلى مىبيند به شوراى مجمع گزارش مىنمايد. در صورتىكه مجمع هم مغايرت يا عدم انطباق را پذيرفت، نمايندگان مجمع موارد مغايرت و عدم انطباق (حسب مورد) را در كميسيونهاى ذيربط مجلس طرح مىكنند و نهايتاً اگر در مصوبه نهائى مجلس مغايرت و عدم انطباق باقى ماند، شوراى نگهبان مطابق اختيارات و وظايف خويش بر اساس نظر مجمع تشخيص مصلحت اعمال نظر مىنمايد.
ماده 8
وظايف كميسيون نظارت عبارت است از:
- تدوين خط مشىها، شاخصها و شيوه هاى اعمال نظارت با همكارى كميسيونهاى ذىربط.
- اجراى وظايف مندج در مواد 7،6،5 و ساير موارد ارجاعى.
- تعيين نمايندگان براى حضور در جلسات تنظيم و تصويب برنامه هاى توسعه در دولت و مجلس.
- ارزيابى و سنجش ميزان تحقق سياستهاى كلى و حسن اجراى آنها بر مبناى شاخص هاى مصوب و تلفيق گزارشهاى نظارتى.
- ارائه كليه گزارشها و تصميمات به شوراى مجمع جهت اطلاع و تصويب.
ماده 9
قواى سه گانه، ستاد كل نيروهاى مسلح، صدا و سيما و دستگاه هاى نظارتى از قبيل ديوان محاسبات، شوراى نظارت صدا و سيما، سازمان حسابرسى دولتى و كميسيون اصل نود، ديوان عدالت ادارى، سازمان بازرسی كل كشور، نهادها، بانكها، سازمانها، شركتهاى دولتى و همچنين نهادهاى عمومى موضوع تبصره ذيل ماده 5 قانون محاسبات عمومى، شهردارىها و كليه سازمانهايى كه شمول قانون بر آن ها مستلزم ذكر نام است و مؤسسات عمومى غيردولتى با درخواست مجمع ازطريق بالاترين مقام هر دستگاه، همكارى لازم را در اعمال نظارت موضوع اين مقررات به عمل خواهند آورد. در هرحال، تشخيص و اعلام مغايرت يا عدم مغايرت با سياستهاى كلى بر عهده ى مجمع خواهد بود.
ماده 10
نتايج بررسى هاى انجام شده در خصوص نحوه ى رعايت و اجراى سياستهاى كلى، همراه اقدامات انجام شده به مقام معظم رهبرى گزارش مىشود.
ماده 11
مقامات مذكور در ماده 3 موظف اند، سياستهاى ابلاغى مقام معظم رهبرى را براى اجرا به زيرمجموعه هاى مربوط به خود ابلاغ كنند و نيز يك نسخه از كپی مصوبات خود را بلافاصله پس از تصويب به مجمع ارسالى نمايند.
1) توضیحات:
ج - موادى از آئيننامه داخلى مجمع كه با امر نظارت مرتبط است.
ماده 31
به منظور تنظيم كار كميسيونهاى دائمى و كميسيونهاى خاص و برقرارى ارتباط با دستگاه هاى مسؤولى دولتى و نهادها و مؤسسات عمومى غيردولتى و استفاده كامل از فرآورده هاى كارشناسى آنها و نيز ارتباط مستمر با شوراهاى مشورتى و نظارت بر كارهاى ادارى و كارشناسى كميسيونها و ايجاد گنجينه اطلاعات كارآمد از مطالعات و تحقيقات و گزارشهاى مهم كارشناسى مربوط به مسائل ايران و جهان و همحنين نظارت بر حسن اجراى سياستهاى كلى كه به تایید مقام معظم رهبرى رسیده است و پیگیری آنها و نيز ابلاغ مصوبات و تصميمها و تدوين صورت مشروح مذاكرات و ديگر امور ادارى و اجرائى مجمع، دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام تشكيل میشود. مسؤوليت دبيرخانه با دبير مجمع است كه رياست دبيرخانه را به عهده خواهد داشت.
ماده 34
دبير مجمع براى اداره امور دبيرخانه و نيزكميسيونها ونظارت و پيگيرى تصميمها وسياستهاى مورد تایید مقام معظم رهبری و همچنين ديگر امور ادارى و مالى مجمع، تشكيلات لازم را تدوين مىكند. اين تشكيلات بايد به تأييد رياست مجمع برسد.