بررسی طرح«مالیات بر سوداگری و سفته بازی» در کمیسیون اقتصادی، اداری و بازرگانی مجمع


کد خبر: 1918
کمیسیون اقتصادی، اداری و بازرگانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح شنبه 30اردیبهشت 1402 به ریاست دکتر محسن رضایی تشکیل جلسه داد.

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این جلسه طرح «مالیات بر سوداگری و سفته بازی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه، گزارشی مبسوط از طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» و تبدیل عنوان آن به طرح «مالیات بر سوداگری و سفته بازی» و نکات و ویژگی های آن توسط کارشناسان دبیرخانه مجمع ارائه شد و سپس اعضای جلسه، نقطه نظرات خود را درباره این طرح و اهداف طراحان و نیز سرنوشت آن پس از اجرا بیان داشتند.

در ادامه جلسه، یکی از اعضای مجمع با ابراز نگرانی از فراهم نبودن زیرساخت های لازم اجرای این مصوبه گفت: باید پیامدهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از اجرای این مصوبه به طور دقیق و شفاف سنجیده و بیان شود.

همچنین یکی دیگر از اعضای مجمع، اخذ مالیات، تنها از پنج فعالیت سوداگرانه را ناکافی و دارای ابهام دانست و گفت: آیا فقط این پنج فعالیت مشمول اعمال سوداگرانه می باشد و یا نیازمند تعریف سایر عرصه ها می باشد؟

در ادامه دکتر محسن رضایی، با اشاره به نکات قوت این طرح و قدردانی از تلاش نمایندگان مجلس برای ارائه طرح به هدف جلوگیری از فرار مالیاتی و شفافیت در اخذ مالیات، گفت: این طرح تلاش دارد سوداگری افراد که فعالیت اقتصادی غیرمولد و غیرشفاف دارند، را کنترل کند. این قبیل افراد سرمایه های هنگفتی را به سوداگری اختصاص می دهند و از محل افزایش قیمت ها، میلیاردها تومان سود کسب می کنند و مالیاتی هم نمی پردازند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، اداری و بازرگانی مجمع، گفت: در همه کشورهای پیشرفته، چنین قانونی برای کنترل سوداگران وجود دارد. ریسک معاملات سوداگرانه را بالا می برند و بازدهی آن را کاهش می دهند. با این کار، بازدهی در تولید افزایش پیدا می کند.

دکتر رضایی افزود: ممکن است در این طرح، ابهاماتی از قبیل تعریف رمزپول و رمز دارایی وجود داشته باشد، اما اصل آن را برای نظام و اقتصاد کشور ضروری می دانم و دولت و مجلس خواهان اجرای آن هستند. امیدوارم ابهامات این طرح در تعامل هیئت عالی نظارت و مجلس شورای اسلامی رفع گردد.

در این جلسه آقایان دکتر محمدجواد ایروانی، حجت السلام و المسلمین دکتر مجید انصاری، حجت السلام و المسلمین دکتر غلامرضا مصباحی مقدم، دکتر محمود احمدی نژاد، مهندس محمدرضا باهنر، دکتر سید مرتضی نبوی از اعضای مجمع و نماینده مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی حاضر بودند و پیرامون مفاد طرح «مالیات بر سوداگری و سفته بازی» نظرات خود را بیان کردند.


گزارش خطا
ارسال نظر