در مراسمی با شکوه با حضور سران سه قوه و مقامات عالی رتبه نظام

نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام افتتاح شد


کد خبر: 1944
نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از قرائت حکم اعضای دوره جدید مجمع توسط رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله آملی لاریجانی و با حضور سران سه قوه، آغاز گردید.

 

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر روز سه شنبه 12 مهرماه 1401 با حضور مقامات عالی رتبه نظام، آیین افتتاح نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام افتتاح گردید و نخستین جلسه مجمع در این دوره به ریاست آیت الله آملی لاریجانی تشکیل شد.

در آئین افتتاحیه نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله آملی لاریجانی و سران سه قوه به ایراد سخنرانی پرداختند و دبیر مجمع نیز گزارشی از عملکرد دوره گذشته و نیز ماموریت ها و وظایف مجمع در دوره نهم را برشمرد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: امیدواریم مجمع در تحقق انتظارات مقام معظم رهبری موفق عمل کند

در ابتدای این مراسم، دکتر محمد باقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن خیرمقدم به اعضای محترم مجمع و مهمانان شرکت کننده در این آیین باشکوه، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام به تعبیر مقام معظم رهبری، مجموعه ای از نخبگان با گرایش های مختلف است که آن را مظهر انسجام در امور کشور می دانند. انتظار و استدعا داریم که همه مسئولان ما را یاری کنند تا مجمع در همه کارویژه های خود موفق عمل کند. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جا دارد در این مراسم از اعضای مجمع که در دوره قبل به لقا الله پیوستند یاد کنیم. از آیت الله هاشمی شاهرودی، رئیس فقید دوره هشتم، آیت الله مجتهد شبستری و آیت الله امینی و مرحوم سردار فیروزآبادی و دکتر میرمحمدی که رضوان و مغفرت برای ایشان آرزومندیم.

وی افزود: در دوره هشتم، مجمع تشخیص مصلحت نظام 44 عضو داشت که 33 عضو آن حقیقی بودند و در دوره جدید، مجمع دارای 46 عضو است که بدین ترتیب دو نفر به اعضای حقیقی آن اضافه شده است. امیدواریم مجمع در تحقق انتظارات مقام معظم رهبری موفق عمل کند.

پس از آن، حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حکم معظم له برای انتصاب اعضا و تشکیل نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام را قرائت کرد.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: با تلاش، فکر و مجاهدت مسئولین از پیچ های تاریخی عبور می کنیم

در ادامه این آئین، آیت الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایراد سخنرانی پرداخت و با تسلیت سالروز شهادت یازدهمین امام شیعیان، حضرت امام حسن عسکری(ع) و تبریک سالروز آغاز ولایت مهدی موعود، امام زمان (عج) و تبریک میلاد مسعود نبی اکرم اسلام (ص) اظهار داشت: از خداوند می خواهیم که قلوب ما را به انوار ائمه(ع)  منور فرماید. در کتاب شریف کافی، در خصوص آیه نور آمده است که ائمه اطهار(ع)  نور خداوند هستند. از الله نور الاسماوات تا یهدی الائمه. مرحوم شیخ صدوق در باب توحید به تفسیر آیات از جمله همین آیات نور پرداخته که به پیامبر اکرم
(ص) و حضرت فاطمه(س) تطبیق می کنند. از خداوند می خواهیم که ما را مصداق یهدی من یشا قرار دهد و به این نور واقف شویم و توانایی انس با ائمه اطهار را پیدا کنیم. همانگونه که در زیارت عاشورا از خداوند می خواهیم که به مقام محمود برسیم.

وی افزود: از حضور همه اعضای مجمع و از مدعوین محترم که افتتاحیه را مزین کردند تشکر می کنم. از رییس دفتر مقام معظم رهبری که تشریف آورند و حکم را قرائت کردند نیز کمال قدردانی را دارم. از مقام معظم رهبری نیز باید به خاطر اعتماد به اعضای جدید مجمع، تشکر ویژه انجام دهیم و ان شا الله بتوانیم مطالبات ایشان را به نحو احسن انجام دهیم. البته دوستان واقف هستند تنقیح سیاست های کلی و سازوکار نظارت بر اجرای سیاست ها تهیه و بخشی از آنها به محضر مقام معظم رهبری ارسال شده و برخی سیاست های کلی هم در حال تکمیل است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحولات اخیر کشور، افزود: رهبری در روز گذشته تحلیل بسیار دقیق و موشکافانه از وضعیت کشور ارائه فرمودند. اکنون دست دشمن کاملا آشکار شده است. دشمن با تمام قوای رسانه ای خود به میدان آمده و از نیروهای امنیتی و جاسوسی خود استفاده کرده تا بر امواج سوار شود. البته این کار هم جدید نیست و در طول چهل سال دشمن در کمین بوده تا به انقلاب هجمه وارد سازد.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: حادثه ای تلخی برای خانم محترمی پیش آمد که هیچ کس راضی به آن نبود. مسئولان قوا اظهار تأسف کرده و قول رسیدگی دادند. مردم هم مطالبات و اعتراضاتی دارند و مسئولان موظف اند آن را بشنوند اما اغتشاش و خصوصا هجمه های عجیبی که به نیروی انتظامی شد انصافا با هیچ منطقی سازگار نیست و دست دشمن در این قضایا کاملا آشکار است. در این اتفاقات رادیو و تلویزیون بیگانه، راست و دروغ را با هم در هم آمیخته و جامعه را تحریک می کند اما مردم بصیر بوده و از مسئولان جلوتر بودند و دشمن را می شناسند و وقتی دیدند دشمن در حال اغتشاش است و آن اتفاق را بهانه اغتشاش قرار داده، به میدان آمدند و دیدیم که چگونه دفاع کردند. دفاع آنها قوی بود.

 وی همچنین با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در کشور زیاد است ولی اعتراض یک بحث است و اغتشاش یک بحث دیگر است، تصریح کرد: قوه قضاییه با دقت به این مسائل رسیدگی می کند. در این بین کسانی با تعجیل و تسرع به میدان آمده و به نیروی انتظامی و اصل نظام هجمه آوردند. برخی خواص که تجربه داشتند و می دانستند باید صبر کرد.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه باید جهاد تبیین را داشته باشیم و اقناع عمومی مساله مهمی است، گفت: در این اتفاقات عده ای به شهادت رسیدند و مجروح شدند که اصلا قابل قبول نیست. مردم شریف ما در میدان هستند و از خباثت های دشمن این است که در اول مهرماه در برخی دانشگاه ها که دانشجویان آماده شروع سال تحصیلی بودند، فعال شده و توطئه کردند. البته با  حضور مردم در صحنه جای نگرانی نیست ولی باید جهاد تبیین و اقناع عمومی را داشته باشیم.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: از دولت و سایر قوا می خواهیم به اعتراضات توجه کنند تا بهانه برای طمع دشمن پیدا نشود. با تلاش، فکر، و مجاهدت مسئولین از پیچ های تاریخی عبور کرده، تحریم ها را پشت سر می گذاریم و ملت سربلند می شود.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درباره عملکرد دوره پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: ما سه سال درگیر مشکل کرونا بودیم و زیر ساخت حضور مجازی آماده نبود اما اجازه ندادیم مسایل اصلی بر زمین بماند و مسایل ضروری حل و فصل شد.۱۱۱ جلسه در دور هشتم برگزار شد و ۳۰ مصوبه به تصویب رسید. ۲۵ مصوبه درباره طرح های اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان، دو مصوبه سیاست کلی، یک مصوبه درباره مقابله با مواد مخدر، یک مصوبه الزامات سیاست های کلی نظام و یک مصوبه درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بود. ۱۹۹ جلسه کمیسیون های تخصصی نیز برگزار شده است. اکنون آیین نامه داخلی مجمع تهیه شده و به مرحله ویرایشی رسیده است.

وی افزود: در ۳۴ جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره موضوعات امنیتی، سیاسی و اقتصادی، تحولات منطقه ای، مسایل بین المللی، ارز ترجیحی، fatf بحث شده است. هیات عالی نظارت۱۱۴ جلسه و۴۲ مصوبه داشته است. ‌چند گزارش مهم هم برای مقام معظم رهبری فرستاده شده است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه تشکیل هیئت عالی نظارت مجمع مسیر جدیدی است که در این مسیر باید قوا همفکری کنند، تصریح کرد: آیین نامه هیئت عالی نظارت در حال تهیه است که باید نهایی شود تا چالشی برای نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام پیش نیاید. کار هیئت نظارت، قوام قانونی دارد و کسی نمی تواند به آن خدشه وارد کند. مصوبات این هیات هم باید دقیق و متقن باشد. امیدواریم این مشکلات در آیین نامه حل شود.

وی در پایان گفت: با توجه به اهمیت مجمع و هیات عالی نظارت توقع این است که اعضا هم در جلسات به صورت منظم شرکت کنند و هم فعال باشند. اعضای مجمع در تهیه سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه سنگ تمام گذاشتند. ۲۶ جلسه فشرده در یک و نیم ماه برگزار شد. ‌گاهی در هفته سه جلسه برگزار شد.

 

رئیس جمهور: خود را مقید به اجرای سیاست های کلی نظام می دانیم

بنا بر این گزارش، در ادامه مراسم افتتاحیه نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور با قدردانی از رهبر معظم انقلاب برای اعتماد به اعضای دوره جدید مجمع، بر لزوم احاطه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به به حقایق کشور به منظور اتقان هر چه بیشتر تصمیمات مجمع تاکید کرد و با اشاره به اهمیت اجرای سیاستهای کلی نظام از نگاه مقام معظم رهبری گفت: به عنوان مسئول اجرایی کشور، بر اجرای سیاست های کلی نظام تاکید دارم و معتقدم کشور باید بر این مدار بچرخد.

وی همچنین با اشاره به فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: سخن ایشان فصل الخطاب است و هدایت های پیامبرگونه ایشان در روز گذشته، به ناآرامیهایی که مردم و مسئولان را رنج می داد، پایان داد. این امر، برای همگان مسئولیت آور است و موظفیم همگی هر چه بیشتر در جهت افزایش اعتماد و امید مردم به نظام و ناامیدساختن دشمنان گام برداریم زیرا مردم، سرمایه اصلی این انقلاب هستند و ما نیز خدمتگزار مردمیم.

 

رئیس قوه ‌قضاییه: شهادت می­دهم بررسی مسائل تخصصی در مجمع، فارغ از گرایشات سیاسی بوده است

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام در هر دوره به خوبی انجام وظیفه کرده و با تجربیاتی که به دست آورده می‌تواند بهتر از گذشته وظایف خود را انجام دهد، از ریاست و اعضای مجمع قدردانی و برای روسا و اعضای فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام از درگاه الهی طلب مغفرت کرد.

وی افزود: به عنوان فردی که حدود ۱۵سال عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده ام، اعلام می کنم شخصیت‌هایی که تاکنون در مجمع حضور داشته‌اند، شخصیت‌هایی با تجربه، نخبه، خیرخواه و با گرایش های مختلف بوده‌اند اما شهادت می دهم که هیچگاه در بررسی موضوعات تخصصی و تصمیم گیری ها، گرایشهای سیاسی اعضا کمترین تاثیر و دخالتی نداشته است.

رئیس دستگاه قضایی در ادامه، حوادث اخیر در کشور را محصول عصبانیت دشمنان از عدم موفقیت در جلوگیری از پیشرفت و اقتدار نظام اسلامی دانست و در عین حال تاکید کرد: باید در اتفاقات تلخ اخیر نکات آموزنده را نیز تجزیه و تحلیل کنیم. دشمن بر زخمها و ضعفها می نشیند و از کاستیها و کمبودهای ما بهره می برد. لذا موظفیم با تحلیل درست اتفاقات در جهت رفع کاستیها گام برداریم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در پایان، به روایت ماجرای درگذشت مرحومه مهسا امینی پرداخت و از افرادی که پیش از روشن شدن ابعاد موضوع اقدام به موضع گیری شتابزده کردند، انتقاد کرد.

 

 

رئیس مجلس: باید به درک مشترکی از اولویتها برسیم

همچنین دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در این مراسم با اشاره به عظمت و قدرت میهن اسلامی در شرایط حاضر، تصریح کرد: امروز دشمن با جنگ شناختی، اقتصادی و تمام ابزاری که در اختیار دارد به میدان آمده تا بین امام و امت فاصله ایجاد کند و ضعف نظام در مدیریت را نشان دهد.

وی افزود: اکنون باید تحولی در حکمرانی برای اداره بهتر کشور ایجاد کنیم. اگر می‌خواهیم بر جنگ شناختی دشمن غلبه کنیم، باید ابتدا از درک های متفاوت از حکمرانی جلوگیری کنیم زیرا همین امر بستری است که دشمن بر آن سوار می شود.

رئیس مجلس اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در نوع پیگیری ‌و اولویت بندی سیاست ها نیازمند رویکرد جدید، تحرک بیشتر و سازوکار مناسب تری است. علاوه بر این همه دستگاهها باید درک مشترکی از اولویت ها داشته باشند و در روش اجرا نیز باید به توافق برسیم تا مدیران امین و قوی بخش اجرا با شجاعت تصمیم بگیرند.


گزارش خطا
ارسال نظر