سیاستهای کلی نظام برای ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران(1385/02/16 )


کد خبر: 5180

 

 

به منظور ترویج و تحکیم فرهنگ پایداری و ایثار و جهاد در کشور و تکریم و پاسداری از حق ایثارگران اعم از شهیدان، آزادگان، جانبازان و رزمندگان و خانواده های آنان و سهمی که در عزت،امنیت و اقتدار ملی و نظام اسلامی دارند، سیاست های کلی نظام در این امور به شرح ذیل تعیین میگردد:

 
1– اعتلاء، ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار ، جهاد ، شهادت و تفکر بسیجی در جامعه و نهادینه ساختن آن در اندیشه ، باور ، منش و رفتار مردم و مسئولان و مشارکت دستگاهها و ارکان نظام و لایه های مختلف اجتماعی در اجرای سیاست های مربوط به ایثارگران.
2 – تعظیم و تکریم ایثارگران و پاسداری از منزلت و حق عظیم آنان بر مردم و کشور با تبیین نقش بزرگ و برجسته آنان در انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، دفاع مقدس و امنیت ملی . 
3 – بستر سازی ، ایجادو توسعه ظرفیت های لازم در رسانه ها به ویژه  صدا و سیما، نظام آموزشی کشور  و دستگاههای فرهنگی و هنری و به منظور تحقق بندهای اول و دوم و ترویج اهداف ، آرمانها ، وصایا و آثار ایثارگران و ارائه الکوهای جهاد و حماسه و فداکاری و معرفی قهرمانان عرصه جهاد و شهادت به جامعه. 
4 – حمایت از تولید آثار ارزنده فرهنگی و هنری در جهت اشاعه فرهنگ ایثار ، جهاد و شهادت در جامعه .
5- تحقيق، شناسايي و ترويج مستمر عوامل تقويت‌كننده فرهنگ جهاد، ايثار و شهادت و مقابله با عوامل بازدارنده و تضعيف كننده آن. 
6- توانمندسازي فردي و جمعي و اهتمام به پرورش استعدادها و ارتقاء سطح علمي، فني و فرهنگي ايثارگران و فرزندان آنها به منظور تقش‌آفريني فعال و مؤثر در عرصه‌هاي مختلف و اولويت دادن به استفاده از ايثارگران در بخشهاي مديريتي در شرايط مساوي. 
7- اولويت قائل شدن براي ايثارگران در سياستگذاريها، برنامه‌ها، قوانين و آيين‌نامه‌هاي كشور و نيز در تخصيص و توزيع امكانات و حمايت‌هاي دولتي و فعاليت‌ها در زمينه‌هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي کشور به تناسب ايثار و جهاد در راه آرمانهاي اسلام و اهداف انقلاب اسلامي.
8- شناخت نيازهاي واقعي و ارائه خدمات مؤثر به ايثارگران و خانواده‌هاي آنان در ابعاد مختلف فرهنگي، علمي، آموزشي، اجتماعي، بهداشتي، درماني، بيمه ای ، معيشتي، اشتغال، مسكن، حقوقي، اداري، رفاهي و استخدامي با حفظ اصول عزتمندي، عدالت و روحيه خوداتكايي و شئون ايثارگري.
9- مناسب‌سازي بناها و مراكز خدمات عمومي، معابر شهري، مراكز اداري، تفريحي، ورزشي و وسائط نقليه عمومي با وضعيت جسمي جانبازان و ناتواني‌هاي جسمي و حركتي منطبق بر معيارهاي مطلوب .
10- توسعه مراکز علمی و پژوهشی و ارتقاء ظرفیت ها، توانمندی ها و فناوری ها و اهتمام به تأمين تجهيزات و آموزشها و مراقبت‌هاي لازم براي پيشگيري، درمان و كاهش آسيب‌هاي فردي و جمعي ناشي از جنگ و تهديدات.
11- صیانت و حفاظت از حریم ایثارگری، ایثارگران و خانواده آنها با ایجاد ساز و کارهای مناسب توسط قوه قضائیه.

 

12- حفظ و ترویج آثار، ارزش ها، حماسه ها و تجارب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با ایجاد، توسعه و نگهداری موزه ها، یادمان ها، نمادها و نشانهای جهاد، مقاومت و ایثار و پاسداشت قداست و منزلت تربت پاک شهیدان و ساماندهی و نگهداری مناسب آنها به صورت مراکز فرهنگی.

گزارش خطا