ایده اولیه سیاست‌های کلی توسعه دریامحور


کد خبر: 5531

عنوان: ایده اولیه سیاست‌های کلی توسعه دریامحور

ارسالی از: دفتر مقام معظم رهبری

تاریخ: 1398/05/14

تعداد بند: 5

شناسه: P044C007M01A05S02

 

بسم الله الرحمن الرحیم
 
دریاها و خصوصاً دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها، از مواهب الهی و ذخایر و منابع سرشاری برای زمینه‌سازی رشد علم و فناوری، افزایش کار و ثروت، تولید اقتدار و تأمین نیازهای حیاتی و افق بلندی برای تمدن‌سازی هستند. ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرار داشتن بین دو دریا و برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و نیز جزایر و ظرفیت‌های فراوان، لازم است با حضور مؤثر و امنیت‌آفرین در ساحل، فراساحل و اقیانوس، برای احراز جایگاه شایسته جهانی و رتبه اول در منطقه و کسب اقتدار و سیادت دریایی، سیاست‌های کلی توسعه دریامحور را براساس اصول ذیل تهیه و اجرا کند:
1-   توجه همگانی به نقش حیاتی و همه‌جانبه دریا (اقتصادی، امنیتی، تمدنی و...) در پیشرفت کشور و اولویت‌دادن به توسعه و آمایش سواحل، بنادر و جزایر محور چابهار- خرمشهر با تأکید بر هویت ایرانی اسلامی.
2-   ایجاد زیرساخت‌های لازم (زیربنایی، حقوقی، اقتصادی، امنیتی و...) برای سرمایه‌گذاری با توجه به اقتصاد مقاومتی و استقرار مناسب صنایع، فعالیت‌ها و جمعیت با استفاده حداکثری از توان داخلی و فراهم‌کردن زیست‌بوم دانش‌بنیان.
3-   تأمین سرمایه انسانی و مدیریتی متعهد و کارآمد و پشتوانه علمی و پژوهشی لازم در جهت توسعه دریامحور.
4-   به‌روزرسانی و ارتقاء ساختارها و قوانین حوزه بنادر و دریانوردی و فناوری و اقتصاد دریامحور به‌منظور بهره‌برداری صحیح و حداکثری از دریا و منابع و ذخایر آن به‌عنوان سرمایه ملی و بشری با رعایت موازین اسلامی.
5-   اولویت‌دهی به توسعه اقتصاد دریا و تأمین دسترسی‌ها به فعالیت‌های بندری و تجاری و ترانزیتی و صنایع دریایی و دریانوردی با احداث و تکمیل شبکه‌های وسیع ارتباطی.

گزارش خطا
ارسال نظر