پیشنویس کمیسیون تلفیق دبیرخانه مجمع درمورد سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه
| عنوان: پیشنویس کمیسیون تلفیق دبیرخانه مجمع درمورد سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه | تعداد بند: 45 | تاریخ:1399/12/09 |
بسمه تعالی
1- تحکیم حاکمیت و صیانت از ارزشهای اسلامی - ایرانی در حوزه فضای مجازی در ابعاد سیاسی، امنیتی، دفاعی، اقتصادی و فرهنگی و ارتقای قدرت سایبری در تراز قدرتهای تاثیرگذار جهانی با ظرفیتسازی و مقاومسازی زیرساختهای حیاتی سایبری و کلانداده کشور، تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات در لایههای محتوا و خدمات، توسعه پیامرسانهای بومی و افزایش نسبت ترافیک و سرعت دسترسی به خدمات و محتوای داخلی با احراز هویت کاربران.
۲- طراحی و ایجاد نظام نوین تنظیمگری پویا و همگرای رسانه¬ای متناسب با تحولات فناوری ارتباطات با هدف حمایت و ساماندهی فعالیت عموم رسانههای کشور در جهت تحقق حکمرانی هوشمند، پیشگیری و مقابله با تهدیدات و حوادث فضای مجازی و تقویت آرایش و قدرت بازدارندگی رسانههای داخلی در مواجهه با رسانههای نظام سلطه.
۳- افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد مبتنی بر تحول دیجیتال در حوزههای آموزش، بهداشت و خدمات دولتی و تحقق نظام کسب و کار و تولید محتوا و خدمات فرهنگی .
4ـ رصد و پایش مستمر وضعیت فرهنگی کشور در ابعاد مختلف و هماهنگی و تقسیم کار بین دستگاه¬های مسئول جهت:
1-4- تقویت فرهنگ مقاومت با پایداری و اعتلای باورهای دینی، انقلابی و ملی جوانان، صیانت از سبک زندگی اسلامی- ایرانی، تقویت روحیه امید، اعتماد، تعاون و مشارکت اجتماعی مردم و شناسایی و مقابله با عوامل موثر در فرسایش سرمایه اجتماعی.
2-4- انسجام¬بخشی به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی.
3-4- مقابله همه¬جانبه با تهاجم فرهنگی.
5ـ برنامهریزی برای اصلاح فرهنگ اقتصادی اعم از ارتقای فرهنگ تولید، بهبود وجدان کاری و اصلاح فرهنگ مصرف .
6ـ برنامه¬ریزی برای افزایش جمعیت کشور و رشد نرخ موالید در حد بالای 5 / 2 % با ایجاد سازوکار ملی رصد جمعیت کشور، هماهنگی و تقسیم کار بین دستگاه¬های مسئول با رفع موانع و ایجاد مشوق¬های موثر و متناسب¬سازی قوانین، مقررات، توسعه خدمات بیمه¬ای برای پوشش و درمان انواع ناباروری تا پایان سال اول برنامه هفتم.
7ـ برنامه¬ریزی برای تقویت نهاد خانواده، ساماندهی و تسهیل فرصت¬های ازدواج آسان برای جوانان با رفع موانع آن و بسیج همه ظرفیت¬ها و منابع، ایجاد مشوق¬های موثر به ویژه در امر مسکن و اشتغال .
8ـ تقویت دیپلماسی رسمی و عمومی با ایجاد تحول و ظرفیتسازی در دستگاه دیپلماسی از طریق ارتقای نقش سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، اجتناب از موازی¬کاری و رابطه سالاری، تمرکز بر تخصص¬گرایی و همکاری هدف¬مند موثر با سایر ارگان¬ها و نهادهای مسئول در امور خارجی.
9ـ توسعه مناسبات بینالمللی، منطقه¬ای و پیرامونی ج.ا.ا. در حوزه¬های مختلف به ویژه اقتصاد با رویکردهای تعاملی و ائتلاف¬ساز با هدف جذب سرمایهگذاری خارجی، ایجاد سرمایهگذاری مشترک، دستیابی به فناوری¬های پیشرفته، دانش فنی و مهارتی، ورود موثر به بازارهای جهانی بر پایه مزیتهای جهت تثبیت صلح و ثبات و نفی حضور و نفوذ استکبار، صهیونیسم و تقویت محور مقاومت.
10ـ حضور فعال و موثردر فرآیندهای شکل¬گیری کنوانسیون¬ها، هنجارها و رژیم¬های بین¬المللی و معادلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی منطقه¬ای با هدف تامین منافع ملی و دفاع از ارزش¬های انقلابی .
11ـ تخصیص حداقل 5 درصد بودجه عمومی کشور به تقویت بنیه دفاعی به منظور ارتقای بازدارندگی فعال و تقویت توان نیروهای مسلح و اکتساب فناوری¬های برترساز و اقتدار آفرین مورد نیاز صنایع دفاعی و امنیتی با تاکید بر خودکفایی کشور در سامانه¬ها، تجهیزات و خدمات اولویت¬دار.
12ـ تقویت زیرساخت¬ها و بهینه¬سازی سازوکارهای ملی (عمومی) و دستگاهی برای مصون¬سازی و مدیریت هوشمند پیشگیری تهدیدات، به ویژه تهدیدات سایبری و زیستی، شیمیایی و پرتویی با محوریت پدافند غیرعامل .
13ـ چابک¬سازی و متناسب¬سازی اندازه دولت، استقرار دولت الکترونیک و کنترل مخارج عمومی دولت.
14ـ مرتبط¬کردن ساختاری سازمان¬های دولتی و حذف مجموعه¬های موازی.
15ـ بازتعریف نظام اداری کشور متناسب با سیاست¬های کلی اصل 44 و تعیین محدوده فعالیت¬های بخش دولتی.
16ـ تفکیک امور ¬محلی از امور ¬ملی به جز مسائل حوزه دفاعی، سیاسی، قضایی و امنیتی و انتظامی در حوزه امور اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی، خدماتی، عمرانی، تفریحی، رفاهی و زیرساختهای آموزشی و ایجاد و مدیریت یکپارچه شهری .
17ـ روان¬سازی فرآیند انجام امور در نظام اداری کشور.
18ـ متناسب¬سازی اختیار، مسئولیت و پاسخگویی در نظام اداری کشور.
19ـ استقرار نظام جانشین¬پروری در نظام اداری کشور و انتقال مدیریت به نسل جوان.
20ـ ریشه¬کن کردن فساد در نظام اداری کشور، از طریق اولویتدادن به اقدام¬های پیشگیرانه، شفافسازی، اصلاح قوانین، جلوگیری از تعارض منافع و مجازات شدید دست¬اندرکاران در فساد در تمام سطوح .
21ـ استفاده از مزیت نفت و گاز کشور در توسعه صنایع پایین¬دستی و وابسته به آن.
22ـ تدوین و اجرای طرح پایش¬عمومی سلامت و کسب آمادگی برای مقابله با بیماری¬های همه¬گیر.
23ـ تقویت نقش¬آفرینی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اقتصاد ¬ملی به ویژه در حوزه صادرات.
24ـ ایجاد زیرساخت¬های فنی، قانونی و اقتصادی جهت بهره¬برداری و استخراج رمزارزها.
25ـ تدوین و اجرای طرح جامع مدیریت حوزه¬های آبخیز کشور و حفاظت و حمایت از جنگل¬ها و مراتع کشور.
26ـ ساخت موتور ملی (بنزینی، دیزلی، برقی و هیبریدی و...)
27ـ فراهم نمودن سازوکارهای لازم برای اجراییسازی اسناد «تحول بنیادین آموزش و پرورش»، «نقشه جامع علمی» و «سند امور نخبگان» در طول برنامه و بازنگری در معیارهای ارتقای معلمان و اعضای هیات علمی.
28ـ برنامهریزی برای کسب سهم 5 درصدی از بازار جهانی محصولات و خدمات دانشبنیان با افزایش نفوذ فناوری و نوآوری در صنایع مختلف، گسترش بازارهای صادراتی دانشبنیان کشور و توسعه و تقویت شرکتهای دانشبنیان.
29ـ بازتعریف نقش سازمانهای توسعهای به عنوان پیشران و حامی زیستبوم نوآوری، دانشبنیان و فناور در جهت نفوذ فناوری، افزایش سرمایهگذاری در صنایع پیشرفته و فناوریهای تحولآفرین و استقرار انقلاب صنعتی چهارم.
30ـ بازسازی و نوسازی صنایع و معادن و ارتقای بهرهوری صنایع داخلی با تاکید بر فناوریهای نوین و استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و فناور و تکمیل زنجیره ارزش هم اتکا و پیونددهنده صنایع کوچک و متوسط و خوشهسازی صنعتی .
31ـ هدایت اعتبارات به سمت فعالیتهای مولد:
31-1- اعتبارات به¬سمت طرح¬های دارای توجیه مالی- اقتصادی - تجاری هدایت شود و به هیچ وجه، موجب افزایش تسهیلات معوق نگردد.
31-2- ارایه دهنده تسهیلات باید بر مصرف تسهیلات نظارت کند و از نشت منابع اعتباری به خارج از طرح اولیه که برای آن تسهیلات در نظر گرفته شده جلوگیری شود.
31-3- افزایش سرمایه بانک¬ها و موسسات اعتباری و استانداردسازی آنها با هدف افزایش تامین اعتبار توسط بانکها.
31-4- تنوع در شیوه¬های تامین مالی طرح¬ها از طریق بازار سرمایه، منابع خارجی و کاهش اتکا به تامین مالی از طریق بانک¬ها.
31-5- استفاده از روش مشارکت دولتی- خصوصی در تامین مالی طرح¬ها.
31-6- هدف¬گذاری برای تامین مالی پروژه¬های بازپرداخت تسهیلات اعتباری از محل درآمد پروژه بعد از بهره¬برداری به میزان 30 درصد از کل تسهیلات ارایه شده.
31-7- طرح¬های ¬دولتی و شرکت¬های دولتی که توجیه مالی- اقتصادی- تجاری قابل قبول برای بانک¬ها ندارند، صرفا از طریق ضمانت معتبر دولت برای بازپرداخت تسهیلات، قابل ارایه میباشند.
32ـ تحول در نظامات پولی، مالی، بودجهای، بیماری¬های مزمن اقتصادی و تورم تکرقمی:
32-1- ممنوعیت استقراض از بانک¬مرکزی برای تامین مالی کسری بودجه یا اعمال سلطه مالی بر سیاست¬های پولی.
32-2- در جهت قاعده¬مند شدن سیاست¬های پولی و برنامه هفتم توسعه، حداکثر رشد سالیانه نقدینگی میزان 15درصد تعیین می¬گردد.
32-3- سیاست¬های پولی در جهت دستیابی به تورم تکرقمی هدایت می¬شود.
32-4- سیاست¬های پولی و ارزی به نحوی اعمال می¬شود که کاهش ارزش پول ملی در برنامه هفتم توسعه متوقف شود .
33ـ سقف مخارج عمومی دولت در سال¬های برنامه هفتم توسعه به میزان 18درصد تولید ناخالص داخلی تعیین میگردد.
34ـ منابع درآمد دولت در سال¬های برنامه هفتم توسعه به میزان 18درصد تولید ناخالص داخلی تعیین می¬گردد و به شرح ذیل بایستی محقق گردد:
34-1- درآمد مالیاتی به عنوان محور اصلی تامین مالی پایدار بودجه به تدریج در طول برنامه هفتم توسعه از 7 درصد به 14 درصد تولید ناخالص داخلی (14 - 5 / 12 - 11 – 5 / 9 - 8 ) افزایش می¬یابد و متناسب با این افزایشها، سالیانه از سهم درآمد نفتی 5 / 6 درصد به صفر درصد تولید ناخالص داخلی (5 / 5 – 4 – 5 / 2 – 1 - 0) کاسته میشود.
34-2- استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای تراز بودجه عمومی ممنوع است .
35ـ توسعه دریامحور با تقسیم کار بین سازمان¬ها و دستگاه¬های دولتی و فعالان بخش و ارائه مشوق¬ها، حمایت¬های موثر و تسهیل در اعطای مجوزهای لازم و تاکید بر دستیابی به ترانزیت کالا به میزان دو برابر وضعیت فعلی با جهت¬گیری حملونقل ریلی پرسرعت (350 کیلومتر در ساعت).
36ـ تکمیل و توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز با تاکید بر پرهیز از خامفروشی و ارتقای تولید و صادرات فرآوردههای پالایشی و محصولات پتروشیمیایی نهایی مبتنی بر فناوری¬های پیشرفته و با ارزش افزوده بالاتر با استفاده از اصول فنی و مهندسی به روز.
37ـ واگذاری اختیارات مکفی در برنامه¬ریزی منطقه¬ای به مسئولین با هدف شکوفایی مناطق .
38ـ ارتقا و گسترش رفاه و عدالت اجتماعی از طریق تهیه و استقرار نظام فراگیر، مستقل، شفاف، کارآمد و چند لایه تامین اجتماعی مشتمل بر حوزههای امدادی، حمایتی و بیمهای در سطوح پایه، مازاد و مکمل به منظور تامین عادلانه گیرندگان خدمات.
39ـ شناسایی سرچشمههای فقر و فساد با ایجاد سازوکار پایش و کنترل انواع مسائل و آسیب¬های اجتماعی از جمله فساد و فحشا، اعتیاد، طلاق، خشونت¬های اجتماعی و خانوادگی، تخلفات و جرایم و حاشیه¬نشینی و برنامه¬ریزی برای ریشهکنی آنها با رویکرد محله¬محوری، تقسیم کار بین دستگاه¬های مسئول و بهر¬ه¬گیری از مشارکت همه¬جانبه مردم در طول برنامه.
40ـ مبارزه همهجانبه با مواد مخدر و روانگردان و اهتمام بر اجرای سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر با رصد و اشراف اطلاعاتی از طریق ایجاد سامانههای لازم در تمامی حوزهها .
41ـ تقویت رویکرد پیشگیری (بهداشت¬محوری)، به حد¬اقل رساندن هزینه¬های درمانی به ویژه برای اقشار نیازمند و مقابله با بیماری-های نو و فراگیر با تاکید بر:
41-1- تجمیع دادههای اطلاعات سلامت اشخاص با تکیه بر پرونده الکترونیک سلامت.
41-2- برنامهریزی برای خودکفایی در تولید داروهای زیستفناورانه، شیمیایی و گیاهی، واکسن و تجهیزات پزشکی بر مبنای اولویتهای کشور.
41-3- تقویت و ترویج طب سنتی به عنوان مکمل طب نوین در آموزش، پژوهش، بهداشت، درمان و توانبخشی.
42ـ بهبود 15 رتبهای شاخص عملکرد محیطزیست کشور در سطح جهان و کاهش موثر آلودگی هوای کلانشهرها به میزان 10 درصد تا پایان برنامه، تابآوری و مقابله با تغییر اقلیم با استفاده از ظرفیتهای ملی، منطقهای و بینالمللی، حمایت از سرمایهگذاریهای بومسازگار زیستی مانند بازیافت .
43ـ امنیت غذایی به میزان حداقل 90 درصد همراه با افزایش سطح سلامت و ایمنی مواد غذایی و افزایش سالانه دهدرصدی صادرات محصولات فرآوری شده کشاورزی با اصلاح الگوی کشت با محوریت دشتها و صیانت از آنها، ترویج کشت مجدد، کشت فراسرزمینی با جهتگیری محصولات وارداتی پرمصرف (دانههای روغنی، برنج، ذرت کنجاله دام و طیور)، اصلاح و بهبود خاک و ایجاد زیرساختها و تکمیل زنجیره تامین و ارزش.
44ـ استقرار کامل نظام مدیریت منابع آب کشور، افزایش بهرهوری دهدرصدی سالیانه آب، احیای منابع آب زیرزمینی به میزان حداقل ده میلیارد متر مکعب، کنترل آبهای سطحی و اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری (به میزان حداقل ده میلیون هکتار و برنامهریزی برای دستیابی به آبهای ژرف و بازچرخانی آبهای صنعتی و فاضلاب .
45- توسعه فناوریهای فضایی با طراحی، ساخت، آزمون، پرتاب و بهرهبرداری از منظومههای ماهوارهای، ماهوارههای زمینآهنگ و اکتشافات فضایی و حفظ و بهرهبرداری از موقعیتهای مداری همراه با رشد ضریب نفوذ خدمات و فناوریهای فضایی از طریق آزادسازی بخش، مشارکت بخش خصوصی و شرکتهای دانشبنیان در زنجیره ارزش فضا و تامین منابع متنوع و پایدار مالی.
ملاحظه: تعیین سازوکار اجرای سیاستهای کلی نظام در کلیه دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی جهت پیگیری و اجرای واحد سیاستهای مذکور و تصویب قوانین و مقررات لازم برای هر یک از بندهای سیاستهای کلی ابلاغی