نظر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد سیاستهای کلی نظام قانونگذاری
| عنوان: نظر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد سیاستهای کلی نظام قانونگذاری | تعداد بند: 16 | تاریخ:1395/08/03 |
بسمه تعالی
مصوبات مجمع جلسات مورخ02/04 ، 02/18، 03/08، 03/22، 04/26، 05/16، 05/30، 06/06، 07/10 و1395/07/24
1- توجه به موازین اسلامی و قانون اساسی بهعنوان اصلیترین منشاء قانونگذاری در تنظیم و تصویب طرحها و لوایح قانونی و مقررات.
2- ایجاد سازوکار لازم برای تضمین عدم مغایرت مصوبات مراجع تصویبکننده قوانین و مقررات لازمالاجرا با موازین اسلامی و قانون اساسی و انطباق و عدم مغایرت آنها با سياستهای کلی نظام.
3- تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات لازمالاجرا با ارائه تعریف روشن و مشخص از قانون، «آییننامه، تصویبنامه و بخشنامه موضوع اصل 138»، « قانون آزمایشی و اساسنامه موضوع اصل 85»، «برنامه و خطمشی دولت و تصمیمات موضوع اصل 134» و «آراء وحدت رویه و ضوابط موضوع اصل 161» و سایر مقررات لازمالاجرا و همچنین طبقهبندی و تعیین هرم سياستها، قوانین و مقررات کشور براساس نص یا تفسیر اصول قانون اساسی حسب مورد از طریق مجلسشورایاسلامی با اولویت ارائه لایحه.
4- تعیین حدود اختیارات مجلس در اصلاح لوایح با رعایت اهداف لایحه از طریق اصلاح آییننامه داخلی مجلسشورایاسلامی با دعوت نماینده دولت در کمیسیون آییننامه و جلسه مجلسشورایاسلامی.
5- اصلاح قانون برنامه و بودجه کشور از طریق تقدیم لایحه به گونهای که پیشبینی میزان و منابع درآمدها و واقعیسازی آنها، هدفگذاریها و اولویتهای برنامه سالانه و پنجساله در تحقق سياستهای کلی و سند چشمانداز لحاظ شود.
6- تعیین وظایف دولت و مجلس در مورد تعداد وزراء و وظایف و اختیارات آنان و وظایف قانونی رئیسجمهور موضوع اصل 60 و 124 قانون اساسی و هرگونه ادغام، الحاق، انتزاع و ایجاد سازمانهای اداری از طریق تصویب قانون.
7- رعایت اصول قانوننگاری و قانونگذاری و تعیین سازوکار انطباق لوایح و طرحهای قانونی با این اصول پیش از اعلام وصول و در فرآیند قانونگذاری با اصلاح آییننامه داخلی مجلسشورایاسلامی و یا تصویب قانون لازم با تأکید بر:
- قابلیت سنجش و اجرای قانون.
- معطوف به نیازهای واقعی.
- شفافیت و عدم ابهام.
- استحکام در ادبیات و اصطلاحات حقوقی.
- بیان شناسه تخصصی و ضرورت پیشنهادی هریک از لوایح و طرحهای قانونی.
- ابتناء بر مطالعات پژوهشی و ارزیابی تاثیرات قانون و ارائه پیوستهای مربوطه از قبیل: فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی، بهداشتی و محیطزیستی به تناسب طرحها و لوایح.
- ثبات، نگاه بلندمدت و ملی.
- انسجام قوانین و عدم تغییر یا اصلاح ضمنی آنها بدون ذکر شناسه تخصصی قانون مذکور.
- تقویت ضمانت اجرا از جمله تشدید مجازاتها و پر هزینه کردن عدم اجرای قانون.
- جلب مشارکت حداکثری مردم، ذینفعان و نهادهای قانونی مردمنهاد تخصصی و صنفی در فرآیند قانونگذاری.
- تعیین مجری یا مجریان در متن قوانین و مقررات.
- تصویب قانون شیوه قانوننویسی و ایجاد سازوکار تخصصی تنظیم متنهای مربوطه، با بهرهگیری از متخصصین منطق و اصول، قانوننویسی و ویراستاری.
- عدالتمحوری در قوانین و مقررات، اجتناب از تبعیض ناروا، تصویب قوانین عام و دارای جامعیت و حتیالامکان پرهیز از استثناهای قانونی.
8- تعیین عناوین قوانین جامع، تبویب، تنقیح و تعیین شناسه قوانین موجود کشور در طول برنامه ششم توسعه و رعایت آن در قانونگذاری.
9- ممنوعیت اعلام وصول و پذیرش طرحها، پیشنهادها و اصلاحات مغایر اصل 75 قانون اساسی توسط رئیس جلسه بر اساس سازوکار تعیین شده توسط هیأت رئیسه مجلسشورایاسلامی.
10- تعیین دوره اعتبار مصلحت توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مصوبات آتی و تعیین تکلیف مصوبات قبلی از حیث دوره اعتبار مصلحت.
11- رعایت صلاحیت ذاتی قوای سهگانه در قوانین مربوط به ایجاد نهادهایی از قبیل شوراهای عالی و هیأت امناء مجامع و تعیین مقام مسئول برای عدم عبور از حدود مسئولیت و اختیارات و وضع مقررات نظارت و تصمیمگیری و پیشبینی سازوکار کارآمد قانونی لازم برای تضمین عدممغایرت مصوبات آنها با قوانین عادی.
12- تعیین اولویتهای قانونگذاری با رعایت پیوستگی دورههای مختلف با محوریت گرهگشایی از امور اجرایی کشور، اصول اجرا نشده قانون اساسی، سند چشمانداز، سياستهای کلی نظام و مطالبات و رهنمودهای رهبری در آغاز هر دوره و برنامه توسعه پنجساله از طریق ارائه لایحه یا طرح.
13- تطبیق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی که آثار قانونی بر آن مترتب است با شرع و قانون اساسی توسط شورای نگهبان و از نظر انطباق با سياستهای کلی و سایر قوانین توسط مراجع ذیربط.
14- تعیین حدود صلاحیت شورای عالی استانها و شوراهای استانها و شوراهای اسلامی شهر و روستا در وضع مقررات، نظارت و تصمیمگیریهای براساس اصول 7، 100، 101 و 103 قانون اساسی و پیشبینی سازوکار کارآمد قانونی لازم برای تضمین عدم مغایرت مصوبات آنها با قوانین عادی.
15- قانونگذاری برای نیروهای مسلح در چهارچوب تدابیر فرماندهی کل قوا انجام میپذیرد.
16- حفظ حقوق مشروع مردم در قانونگذاری و ترویج و نهادینهسازی فرهنگ احترام، رعایت و تمکین به قانون به عنوان ارزش برتر اجتماعی و سیاسی از سوی مسئولین، دستگاهها و مردم و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی و برنامهریزی برای آموزش حقوق و قوانین در سطوح مختلف توسط دستگاههای ذیربط بویژه صدا و سیما.